dimarts, 20 d’abril del 2010

Sant Jordi mata la cuca!

sant_jordi_llegenda_2.jpg



El santoral, que és un instrument molt savi per percebre les pors i esperances del poble, ens explica la història d´un legionari romà, cristià integre que acaba fent mèrits per ser tingut en compte per l´esglèsia. El martiri que va haver de passar és millor no explicar-ho. El que és clar, és que com a producte sortit del forn del santoral, era susceptible de variacions. Amb aquest precedent, el codi cavalleresc medieval va tamissar la figura torturada del tal Jordi, per assumir-la en l´imaginari gòtic de l´època. I així és com ens ha arribat, en forma de cavaller d´armadura brillant, llança imponent, testosterona a flor de pell i accions militars impecables. L´aristocràcia de l´època se´l va fer seu de seguida i el poble en va transcriure la llegenda amb les variacions oportunes de cada llogarret. El bé personificat en el sant lluitava contra el mal en forma de drac i la victòria del primer era una celebració de caire festiu i primaveral.

Fins aquí la tradició era força comuna i coincidia amb certs rituals pagans de fertilitat i esbarjo. De fet el flirteix del sant amb la princesa, el simbolisme de la rosa vermella, segons els cànnons més ortodoxes, és poc correcta. La cosa es complica quan un grup de llibreters decideix que el dia 23 d´Abril serà el dia de la mort de Cervantes i tant per tant de Shakespeare, -embolica que fa fort- i es decidiexen, amb el beneplàcit de les administracions de l´època, -parlem de Primo de Rivera poca broma- a treure per primer cop a la història els llibres al carrer, ja que fa bon temps i el dia presenta una alegria insòlita, tan insòlita que anima a l´atreviment de la lectura en un pais on la lectura era considerat gairebé una heterodoxia pecaminosa.

Així que ho tenim tot: sant, escriptors, llibre i flors. Economia i festivitat aunades en una operació de marketing sense precedents. Això però no és res negatiu ans al contrari, és la primera motivació per l'activitat i això representa, és clar, uns efectes publicitaris per a la lectura que per poc que incideixin ja fan el fet. Dit això, només cal desitjar-vos una bona diada de Sant Jordi i no deixeu de buscar motius per llegir durant i després de Sant Jordi.

Vull dedicar aquesta entrada als meus companys de la Llibreria Catalònia.